Faktum driver med tidningsförsäljningen som bas även social verksamhet. Säljarna av tidningen involveras i såväl många av våra aktiviteter runt tidningen, som i själva tidningen. Att sälja tidningen i sig är dessutom ett socialt arbete där försäljare och köpare möts och bygger relationer. Faktums personal, både i distribution och på redaktion, är engagerade i arbetet med att involvera och stötta försäljarna till nya utmaningar och framsteg.
Exempel på Faktums sociala verksamhet är:
• Tidningsförsäljning
• Motiverande samtal
• Stöd i kontakt med myndigheter, socialtjänst, vård och andra instanser. En gång i veckan erbjuder vi försäljarna möte med våra Faktumjurister.
• Tillgång till internet, telefon och dagstidning
• Skrivarcoachning. Försäljare medverkar regelbundet med egna texter i tidningen som krönikor, recensioner, mindre artiklar och notiser och en försäljare varje år medverkar i Faktum Novell, med en litterär text. Allt coachat av tidningens redaktörer.
• Café och bibliotek. I våra distributioner erbjuds alltid en fikastund och läsning.
• Klädutlämning. Flera företag lämnar kläder och skor av god kvalitet för utdelning till försäljarna under framförallt kalla årstider.
• Sociala aktiviteter som julbord, releasekalas, biobesök, fotbollsmatcher, konserter och utställningar där Faktum är medverkande erbjuds med regelbundenhet.
• Utvärderingar och enkäter, som ger svart på vitt om försäljarnas livssituation.
• Studiebesök och föreläsningar är också en del vår utåtriktade verksamhet där försäljare är med. När Faktum besöker skolor och föreningar samt medverkar vid evenemang som bokmässan, marknadsdagar och partnerträffar är försäljarna representerade.
© 2024 Faktumbutiken